Oversikten gjelder for alle norske lasteskip med en lengde under 24 meter/ bruttotonnasje under 500. Regelverket stiller spesifikke krav til navigasjonsutstyr, basert på skipets størrelse og fartsområde.
Viktig presisering: Denne oversikten er kun en forenklet veiledning ment for informasjonsformål. For fullstendig og juridisk bindende tekst, er det alltid den gjeldende forskriften Forskrift om bygging, utrustning og tilsyn av mindre lasteskip - som er den korrekte kilden og skal legges til grunn ved utrustning og kontroll.
Navigasjon Utstyr mindre lasteskip
| Utstyr og Funksjonskrav |
< 12 m |
12–150 m |
150–300 BT |
≥ 300 BT |
Hjemmel |
| § 20 Navigasjonshjelpemidler |
| GNSS (Satellittsystem) |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
§ 20 (1) |
| Magnetkompass klasse B |
Ja |
Ja |
— |
— |
§ 20 (1) |
| Magnetkompass klasse A |
— |
— |
Ja |
Ja |
§ 20 (1) |
| Reservemagnetkompass |
— |
— |
Ja |
Ja |
§ 20 (1) |
| AIS klasse A |
— |
Ja |
Ja |
Ja |
§ 20 (1) |
| Brovaktalarm |
— |
Ja |
Ja |
Ja |
§ 23 |
| Radar (9 GHz) / Ekkolodd / Kursindikator |
— |
— |
— |
Ja |
§ 20 (1) |
| Tilleggskrav for utenriksfart |
| Peileinnretning & Dagslyssignallampe |
— |
— |
Ja |
Ja |
§ 20 (1) |
| Logg (fart gjennom vannet) |
— |
— |
— |
Ja |
§ 20 (1) |
| § 21 Sjøkart og publikasjoner |
Krav til kartløsning (velg én): a. Papirkart med kartbord for plotting/overvåking. b. ECDIS med reservesystem. c. Kartmaskin (godkjent av Sdir) m/ gyro/THD/logg (rattmerket). d. CE-merket plotter (kun < 12m eller skip uten styrehus). |
§ 21 (2-3) |
Spesifikke Underpunkter:
- § 20(2): Kommunikasjon mellom bro og nødstyreposisjon er påkrevd.
- § 20(3): Utstyr med flere modus skal tydelig vise aktiv modus.
- § 20(5): Skip < 300 BT i innenriksfart kan bytte Klasse A kompass med Klasse B + THD på nødstrøm.
- § 20(7): GNSS-THD eller gyro kan erstatte reservemagnetkompass.
- § 22(1-3): Kompass/peileinnretning skal fungere uavhengig av kraftforsyning og ha 360° sikt.
Testing og Drift:
- § 24 AIS: Skal være i drift til enhver tid. Årlig test skal verifisere statisk info og radioytelse.
- § 25 LRIT: Påkrevd ≥ 300 BT i utenriksfart (utenfor A1). Kan slås av kun ved sikkerhetsrisiko (Sdir skal varsles).
- § 27 Integrerte systemer: Svikt i ett system skal ikke påvirke andre delsystemer og må gi umiddelbar alarm.
⚠️ Absolutt viktigste for kunden:
Alle skip, uansett størrelse, skal planlegge seilasen før avreise og ha oppdaterte offisielle sjøkart. For skip under 12 meter er kravene lempet slik at CE-merket utstyr (GNSS og plotter) er tillatt, men husk at radarrefleksjonsevne er lovpålagt for å være synlig for andre fartøy.