Meny

Radiokrav - Fraktefartøy under 24 meter / under 300BT

Denne oversikten gir en forenklet veiledning til de nye radiokravene for norske lasteskip med lengde (L) under 24 meter og bruttotonnasje under 300.

Denne siden er ment som et hjelpemiddel for å gi hurtig overblikk over kravene i forskriftens kapittel 4. Vær oppmerksom på at informasjonen kun er veiledende og ikke erstatter det juridiske regelverket. Ved avvik eller tvil er det alltid den fullstendige teksten i Lovdata som er den juridisk bindende kilden.

Vi tar forbehold om feil og oppfordrer alle eiere og operatører til å sette seg grundig inn i de oppdaterte kravene:

Radiokommunikasjon

Skip med bruttotonnasje under 300 (Kapittel 4)

Utstyrstype / Fartsområde A1
(1-2)
A1
(3-4)
A1
(Større)
A2
(Større)
A3/A4
(Større)
Hjemmel
VHF-radio med DSC (*3) 1 1 1 1 1 §44
VHF-radio, håndholdt 1 1 1 1 1 §44
AIS-SART (skip ≥ 8m) (*6) - 1 1 1 1 §44
EPIRB, friflyt (*5) - 1 1 1 1 §44
EPIRB, manuell (*5) - - 1 1 1 §44
MSS-skipsjordstasjon (*4) - - - 1 2 §44
PÅBUDT DOKUMENTASJON OG VAKTHOLD
IAMSAR Vol III (≥ 8m) Påbudt for alle skip over 8 meter §12
Radiodagbok Påbudt (Dekksdagbok kan benyttes) §46
International Code of Signals
Skip i liten kystfart eller større fartsområde skal ha en oppdatert tabell over signaler fra den internasjonale signalboken lett tilgjengelig om bord. Skip med bruttotonnasje 300 eller mer i utenriksfart som har radioanlegg installert, skal ha om bord en oppdatert papirutgave av internasjonal signalbok §12 / §13

Presiseringer fra lovverket:

  • (*2) MSI: Meldinger skal være oppdaterte og tilgjengelige (§44-2).
  • (*3) Små skip: Under 8m kan bruke håndholdt VHF m/DSC (§44-3).
  • (*4) A2 Alternativ: MF m/DSC og NAVTEX kan erstatte satellittstasjon (§44-4).
  • (*5) EPIRB: Manuell påbudt hvis friflyt ikke nås fra styrehusdekk (§44-5).
  • Friflyt-EPIRB skal monteres så høyt og fritt som mulig. (§48-3).
  • (*6) AIS-SART: Trengs ikke hvis EPIRB har innebygd AIS (§44-6).
  • (*7) DSC-alarm: SKAL inneholde skipets posisjon (§44-7).

Vedlikehold og strøm:

  • Lytteplikt: Kontinuerlig vakt på VHF kanal 16 under seilas (§45).
  • Blybatterier: SKAL byttes minst hvert 5. år (§51-4).
  • Årlig test: Reservekraft skal testes og bestå hvert år (§51-2).
  • EPIRB-service: Kontroll hos autorisert hvert 5. år (§51-5).
  • Plassering: VHF og satellitt skal stå nær styreposisjon (§48).

Strømforsyning og Reservekraft (Radiobatteri) (§49/50)

Skip med fartøyinstruks: 1 time reservekapasitet.
Skip uten instruks (fartsområde 4+): 6 timer reservekapasitet.
Håndholdt VHF skal alltid ha tilhørende forseglet nødbatteri.

 

Radiotilsyn (§150)

På skip med fartøyinstruks skal det være utstedt sikkerhetssertifikat for radio for ikke-konvensjonsskip fra et godkjent radioinspeksjonsforetak
Forskrift om tilsyn og sertifikat for norske skip og flyttbare innretninger (§9).

SAILOR 7222 VHF DSC Class A

SAILOR 7222 VHF DSC Class A

Pris
kr 37 438,00
IC-GM600 #05 Class A DSC fixed mount VHF, MED
Bestselger
Tron 60AIS with float free bracket

Tron 60AIS with float free bracket

Pris
kr 12 420,00
Tron 60AIS with manual bracket

Tron 60AIS with manual bracket

Pris
kr 10 733,00


Sist sett på

Spoofing detection licenses JLR-41

Spoofing detection licenses JLR-41

Table mount bracket for NWZ-1650 JLR-8600/JFE-400

Table mount bracket for NWZ-1650 JLR-8600/JFE-400

JRC JLR-41 GNSS kompass

JRC JLR-41 GNSS kompass

Tank Level Adapter TLA100-01

Tank Level Adapter TLA100-01

Fantom 18x. Radar, Hvit

Fantom 18x. Radar, Hvit

DP Operator's Log Book

DP Operator's Log Book

CKM12 - 12 Switch Membrane Keypad (Circle on Buttons)

CKM12 - 12 Switch Membrane Keypad (Circle on Buttons)