Meny

Radiokrav - passasjerskip

Passasjerskip er skip som kan føre mer enn 12 passasjerer, eller fartøy som fører færre enn 12 passasjerer og skal ha passasjersertifikat.

Passasjerskip med fart på elver og innsjøer unntas fra kravene.

For fartøy med fartsområde liten kystfart eller mindre se artikkel:  Radiokrav - passasjerskip opp til liten kystfart

 

passtor1920x678.jpg

 

Radio utstyr for Passasjerskip

A1

A2

A3

A4

Forskrift om radio kommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger

X

X

 

 

 1 stk. VHF Klasse A

§2

SOLAS74

 

 

X

X

 2 stk. VHF Klasse A

§2

SOLAS74

(X)

X

X

X

 1 stk NAVTEX -

 Unntak: (Ref Sjøfartsdirektoratet) for fartøy mindre enn 300BT i nasjonal fart, og vil forutsette at fartøyet på annen måte kan ivareta samme sikkerhetsfunksjon ved å innhente relevante vær- og navigasjonsvarsler (MSI meldinger) gjennom VHF kystradio, offentlig elektronisk system eller annen offentlig kringkasting.
For fartøy som dette er aktuelt for ber vi om at radioinspeksjonen ved utstedelse eller fornyelse av radiosikkerhetssertifikat inntil videre utsteder pålegg om å installere Navtex med frist inntil neste årlige radioinspeksjon. Ovennevnte forutsetning/kompenserende tiltak skal fremgå av pålegget. 

SOLAS74

 

 

X

X

 1 stk INM-C eller 1 stk Iridium GMDSS

 *2 stk når Inm-C nr.2 eller Iridium nr.2 erstatter Telex (A3)

§10

SOLAS74

 

X

 

 

 1 stk MF med DSC 

SOLAS74

 

 

X

 

 1 stk MF/HF med DSC + 6ch Vaktmottak + Telex*

 *Telex kan erstattes av en Inm-C nr.2 eller Iridium nr.2

§10

SOLAS74

 

 

 

X

  2 stk MF/HF med DSC + 6ch Vaktmottak + Telex

 NB! Telex kan IKKE erstattes av Inm-C eller Iridium i A4

§10

SOLAS74

X

X

X

X

 Nødpanel ved kommandoposisjonen

SOLAS74-6

X

X

X

X

 GPS tilkoplet radioutstyr - automatisk posisjon oppdatering

SOLAS74-6

X

X

X

X

Kraftkilder - Lader / Dual power: Når fartøyet er i sjøen skal det til enhver tid være nok elektrisk kraft tilgjengelig til å drive radioinstallasjonene og til å lade opp alle batterier som benyttes som reservekraftkilde eller -kilder til radioinstallasjonene.

SOLAS74

 

LT-3100S GMDSS System Basic

LT-3100S GMDSS System Basic

Pris
kr 85 313,00
SAILOR 7222 VHF DSC Class A
NYHET!

SAILOR 7222 VHF DSC Class A

Pris
kr 43 213,00
JRC Navtex Receiver

JRC Navtex Receiver

Pris
kr 18 625,00
IC-GM600 #05 Class A DSC fixed mount VHF, MED
Bestselger
LT-3150S Alarm Panel ink. 25m kabel

LT-3150S Alarm Panel ink. 25m kabel

Pris
kr 6 473,00

Annet påkrevd utstyr

A1

A2

A3

A4

Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger

Forskrift om sikkerhet, pirat- og terrorberedskapstiltak og bruk av maktmidler om bord på skip og flyttbare boreinnretninger (sikkerhetsforskriften)

Forskrift om brannsikring på skip

(X)

X

X

X

 LRIT - passasjerskip i utenriksfart

§21

 

 

X

X

 SSAS - Passasjerskip, herunder hurtiggående passasjerskip, som er sertifisert for internasjonal fart som definert i SOLAS kap. I, regel 2(d), samt passasjerskip som er sertifisert for passasjerskipsklasse A som definert i den til enhver tid gjeldende forskrift om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip i innenriksfart

§1

§7

X

X

X

X

 2 stk Brannradio med tilbehør.

Kravene til brannmannsutstyr etter SOLAS regel II-2/10.10 jf. § 3 gjelder ikke for passasjerskip i innenriksfart med

a. bruttotonnasje 1 000 eller mer som har minst fire sett brannmannsutstyr og ett sett personlig utstyr
b. bruttotonnasje 500 eller mer, men under 1 000, som har minst to sett brannmannsutstyr og ett sett personlig utstyr
c. bruttotonnasje 300 eller mer, men under 500, som har minst ett sett brannmannsutstyr
d. bruttotonnasje under 300.
Kravene til personlig utstyr etter første ledd gjelder ikke passasjerskip i innenriksfart som er bygget før 1. juli 1986.

§13

SOLAS

X

X

X

X

 AIS klasse A: passasjerskip med bruttotonnasje 300 eller mer i innenriksfart
og passasjerfartøy med bruttotonnasje 150 eller mer i innenriksfart når de kan oppnå en hastighet på 20 knop eller mer

§19

X

X

X

X

Air com radio 

Passasjerskip med arrangement for helikopteroperasjoner

a) kunne kommunisere med helikoptre fra skipets styrehus, bro eller skipets radiostasjon. Kommunikasjonen skal foregå på maritim VHF eller aeronautisk VHF hvis det er gitt tillatelse til bruk av aeronautiske frekvenser;
b) kunne operere i treveis kommunikasjon mellom helikopteret, helikopterdekkvakten og radiooperatøren, og
c) ha håndholdt VHF-apparat med hodesett tilgjengelig for helikopterdekkvakten.

Ethvert passasjerskip skal være utstyrt med midler for toveis søk- og redningskoordinerende radiokommunikasjon på redningsstedet, som bruker de aeronautiske frekvensene 121,5 MHz og 123,1 MHz, fra stedet hvor skipet vanligvis navigeres fra.

§6

SOLAS74-7

 

 

AIS4000 klasse A
-5%

AIS4000 klasse A

Pris
kr 40 746,00 kr 42 890,00
SAILOR 3965 UHF Fire Fighter

SAILOR 3965 UHF Fire Fighter

Pris
kr 16 125,00
ATEX Li-Ion Battery for 3965 UHF

ATEX Li-Ion Battery for 3965 UHF

Pris
kr 5 475,00

Bærbart Nødutstyr

A1

A2

A3

A4

Forskrift om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger

Forskrift om redningsredskaper på skip

X

 

 

 

 Innenriks

 1 stk SART 

§7

X

X

X

X

Utenriks 

 2 stk SART over 500BT

SOLAS III

X

 

 

 

 Innenriks liten kystfart og mindre

 2 stk Bærbar VHF mindre enn 250 passasjerer

 3 stk Bærbar VHF over 250 passasjerer

§7

X

X

X

X

 Utenriks 

 2 stk Bærbar VHF 300-500BT

 3 stk Bærbar VHF over 500BT

SOLAS III

X

X

X

X

1 stk EPIRB Automatisk SOLAS74 - 7

X

X

X

X

 1 stk EPIRB Manuel 

Dersom satellitt-EPIRB benyttes som sekundært middel for sending av nødmeldinger og ikke kan fjern betjenes, aksepteres en tilleggs-EPIRB installert i styrehuset nær kommandoposisjonen.

SOLAS74-6

 

 

Sertifikat, Radiokontroll, vedlikehold og publikasjoner

A1

A2

A3

A4

Forskrift om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger

Forskrift om tilsyn og sertifikat for norske skip og flyttbare innretninger

Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk

Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger

X

X

X

X

 Radiokontroll fornyelse tilsyn - førstegangstilsyn før skipet tas i bruk - fornyelsestilsyn hvert femte år

§9-3

X

X

X

X

 Radiokontroll årlig tilsyn - årlig tilsyn innenfor et tidsintervall avgrenset til tre måneder før eller etter hver årsdag på sertifikatet. §9-3

X

X

X

X

 Radiosertifikat og utstyrsliste 

 KS-0294E Passenger Ship Safety Radio Certificate
 KS-0294-1E Record of Equipment for Passenger Ship Safety Radio Certificate

 

X

X

X

X

 SBM -Radioutstyret på skip og flyttbare innretninger skal ha landbasert vedlikehold i samsvar med produsentens instruksjoner. §10

X

X

X

X

 Radiolisens - Forskrift om konsesjon til å opprette og drive radioanlegg om bord i norske skip.  

X

X

X

X

Antenne, utstyr plassering og elektriske tegninger av radiosystemet §11

X

X

X

X

 Batteritest -Batteriene som brukes som reservekraftkilde, jf. SOLAS regel IV/13, jf. § 2, skal skiftes ut straks de viser tegn til redusert kapasitet. Blyakkumulatorer skal uansett skiftes ut senest hvert femte år. §10

X

X

X

X

 Radiooperatørsertifikat:

 1. Begrenset Radiooperatørsertifikat (ROC/GMDSS) for betjening av radioutstyr som kreves i radiodekningsområde A1

 2. Generelt Radiooperatørsertifikat (GOC/GMDSS) for betjening av radioutstyr som kreves i radiodekningsområdene A2, A3 og A4.

§3

§46

X

X

X

X

 Radiodagbok / Dekksdagbok

§12

X

X

X

X

 1 stk oppdatert utgave av volum III av IAMSAR-håndboken (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue)

§4

X

X

X

X

 1 stk oppdatert eksemplar av Den internasjonale signalboken A.80(IV) når radioanlegg er installert.

§5

 

Forbehold om feil. Sjekk alltid Lovdata for rett lovtekst og krav.

 



Sist sett på

Zodiac D300 UHF
NYHET!

Zodiac D300 UHF

SeaTalk 400mm forlengelseskabel

SeaTalk 400mm forlengelseskabel

Victron Ekrano GX
NYHET!

Victron Ekrano GX

Evolution EV-sensor pakningssett

Evolution EV-sensor pakningssett

5 channel Alarm Unit

5 channel Alarm Unit